РИГОРОЗНЕ МЕРЕ ЗА УГОСТИТЕЉСКЕ ОБЈЕКТЕ КОЈЕ ЋЕ МОРАТИ СВИ ДА ПОШТУЈУ

После седам недеља паузе од данас се поново отварају кафићи, ресторани и кафане. Тој вести су се подједнако обрадовали и угоститељи и гости, али одмах након објаве о датуму почетка рада уследило је изрицање преко двадесет санитарних мера које ће власници угоститељских објеката и њихови запослени морати да примењују. Осим што су врло детаљне, изречене мере ће угоститеље немало коштати, а ако се на то дода правило о растојању између столова које директно ограничава зараду, поставља се питање хоће ли се већини исплатити да раде под оваквим околностима и да ли ће издаци узроковати подизање цена хране и пића. Поштовање мера ипак ће бити императив јер је најављена ригорозна инспекцијска контрола, а за прекршитеље следи одговорност по Закону о заштити здравља становништва. 

Превентивне мере које треба да спрече ширење заразе тичу се набавке и коришћења заштитне опреме, дезинфекције и проветравања простора, укидања заједничких посуда и руковања намирницама, те начина плаћања и руковања новцем. Ево о којим мерама је реч:

-Направити план рада у циљу организације функционисања у условима примене неопходних мера заштите.

-Обезбедити довољну количину личне заштитне опреме за запослене и дезинфекционих средстава за запослене и кориснике.

-Сви запослени током радног процеса имају обавезу ношења личне заштитне опреме (маске, радне униформе и по потреби рукавице). Пожељно је да запослени који директно комуницирају са гостима или их услужују носе и визир.

-Гости у угоститељске објекте морају улазити са маском, коју могу скинути само док су за столом. Маска или други вид заштитне покривке за нос и уста се обавезно мора носити приликом наручивања, преузимања, плаћања (плаћања на пулту код шалтерске продаје хране и пића), коришћења санитарних просторија и при одласку из објекта.

-Пре коришћења воде за пиће власник у објекту мора отворити све славине и пустити да вода истиче средњим млазом све док се не испусти цела запремина воде у цевима, односно док вода не поприми своје уобичајене карактеристике (изгуби евентуално присутну боју и мутноћу и устали јој се температура). У случају да је вода измењених карактеристика након детаљног испирања, потребно је обратити се градском комуналном предузећу или заводу за јавно здравље.

-Пре почетка рада, потребно је спровести прање, чишћење и дезинфекцију простора, прибора и опреме, као и проветравање просторија.

-На улазу у објекат обавезно је поставити подну дезо-баријеру и дозере за дезинфекцију руку при уласку у објекат (у складу са могућностима поставити бесконтактне дозере).

-Распоред столова у затвореном или на отвореном организовати тако да размак између гостију који седе за истим или суседним столовима не буде мањи од прописане социјалне дистанце од два метра. У супротном обезбедити физичке баријере (од плексигласа или другог пуног материјала), које ће делити простор између столова.

-Прање објекта обављати средствима која се редовно користе уз чешћу примену мера дезинфекције простора, површина и предмета, посебно оних који се често додирују (кваке, пултови, ручке ормарића, судопере, столови, столице, прекидачи за светло, славине, кључеви и сл.). Сто и столице након одласка госта обавезно дезинфиковати, а повремено обављати и дезинфекцију прилаза објекту.

-Избацити из употребе послуживање кечапа, сенфа, сосова и уља из заједничких посуда, коришћење заједничких сланика, посуда за шећер и самопослуживање прибором из заједничких гондола.

-Користити папирне меније за једнократну употребу који се бацају после сваког госта или евентуално меније за вишекратну употребу погодне за дезинфекцију, који се морају дезинфиковати после сваког госта. Може се користити и истицање менија на површинама видљивим гостима како би се смањио контакт са могућим контаминираним површинама.

-Контролисати поступак прања посуђа које обавезно мора бити машинско, или ако за то нема услова, ручно детерџентом на што вишој температури уз завршну дезинфекцију наменским дезинфекционим средством.

-При коришћењу дезинфекционих средстава водити рачуна о правилној примени у складу са упутством у смислу намене, концентрације, начина примене и неопходног контактног времена. Строго водити рачуна да дезинфекционо средство не дође у контакт са храном.

-Приликом припреме хране потребно је придржавати се уобичајених принципа добре хигијенске праксе у припреми и манипулацији намирницама, са циљем смањења увек присутних ризика за све болести преносиве на овај начин.

-Посебну пажњу обратити на коришћење санитарних просторија:
• На улазним вратима у санитарне просторије поставити обавештење о обавезној дезинфекцији руку пре и након коришћења. Опционо и испред улазних врата у санитарне просторије поставити дозер са дезинфекционим средством.
• Контролисати улазак посетилаца у санитарне просторије – улазак дозвољен само једној особи, приликом уласка особа мора имати маску, на улазу и приликом изласка из тоалета особа мора дезинфиковати руке.
• У санитарним просторијама морају бити на располагању течни сапун, топла вода и једнократни папирни убруси за руке или апарат за сушење руку, као и дозер са дезинфекционим средством за руке на бази 70% алкохола (опционо други препоручени дезинфицијенс). У складу са могућностима препоручују се бесконтактни дозери.
• Више пута у току радног времена (минимално на сваких 30 минута) спровести чишћење и дезинфекцију санитарних просторија, подова и свих површина са којима се долази у контакт.

-Обезбедити обележена места за хигијенско одлагање отпада у објекту и башти. Употребљене маске, рукавице и други отпад бацати у канту са педалом за ножно отварање, обложену одговарајућом кесом. Отпад се даље третира у складу са процедуром за управљање уз прописане мере заштите.

-Угоститељске објекте редовно проветравати у складу са временским приликама, природним путем (отварањем прозора). Не користити вештачку вентилацију затвореног централизованог типа, као ни климатизацију базирану на сплит систему (систем у коме ваздух циркулише унутар просторије проласком кроз унутрашњу јединицу клима-уређаја без размене истог са спољним свежим ваздухом).

-У складу са могућностима одвојити поступак наплате услуга од послова услуживања хране (запослени који послужује храну и пиће не треба да обавља наплату услуге).

-Фаворизовати бесконтактно плаћање картицом коју корисник прислања на аутомат за очитавање, без додиривања исте од стране запосленог. Ако се услуга плаћа готовином неопходна је дезинфекција руку/рукавица након сваке наплате, а пре било које друге радње.

-За кориснике услуга по принципу поруџбине (шалтерско издавање, киосци) уколико је могуће раздвојити поступак наручивања и плаћања од поступка издавања производа. Ове послове треба да обављају две особе на различитим пултовима уз поштовање социјалног дистанцирања. Обавезна је дезинфекција руку и пулта после сваког купца, те након сваке наплате, а пре издавања наруџбине у ситуацијама када то ради иста особа.
У складу са могућностима поставити преграде/заштиту између запослених и корисника, од плексигласа или другог материјала који се може прати и дезинфиковати. У складу са могућностима јасно обележити путеве приступа и удаљавања од објекта (нпр. видљиво означити линијама на асфалту), како би се избегло стварање гужви уз поштовање социјалне дистанце.

-На видним местима поставити обавештење са мерама превенције (одржавање растојања, ношење маски и рукавица приликом преузимања, дезинфекција руку), уз препоруку кратког задржавања.

-На спољној страни пултова, доступно купцима, поставити дозер пумпу или пумпицу са распршивачем са дезинфекционим средством.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Ово веб место користи Акисмет како би смањило непожељне. Сазнајте како се ваши коментари обрађују.